Google Remarketing – een aanvulling op search campagnes.

Sinds enkele maanden is Google in Nederland gestart met een beta versie van Google Remarketing. Dit is Google’s variant van retargeting zoals deze al door meedere partijen in Nederland wordt aangeboden. Met deze nieuwe feature binnen AdWords is het mogelijk om gericht advertenties te tonen op het contentnetwerk van Google.

Remarketing?

Een bezoeker op je website bekijkt één of meerdere pagina’s, maar converteert (nog) niet. Deze bezoeker toont wel interesse in jouw product. Wat als je deze bezoeker met een specifieke aanbieding kunt verleiden om toch de gewenste actie te doen? Met Google Remarketing is het mogelijk om deze specifieke groep internetters op andere websites, beeldadvertenties en tekstadvertenties te tonen. Om deze bezoeker te verleiden om alsnog over te gaan tot de gewenste actie, kun je een gerichte actie of aanbieding communiceren in je advertentie of op je landingspagina

Waarom retargeting?

Bezoekers die je website al eerder hebben bezocht, zijn bijna altijd je ideale doelgroep. Door hun surfgedrag hebben ze immers al laten zien dat ze interesse hebben. Ze zijn echter nog niet overgegaan tot de gewenste actie. Door de niet converterende bezoekers te retargeten blijf je top of mind bij de potentiële klant en kun je deze met gerichte advertenties verleiden tot een volgende stap in je funnel.

Hoe werkt dit?

De remarketingtag wordt bijvoorbeeld geplaatst op uw startpagina. Deze code maakt AdWords duidelijk dat bezoekers moeten worden opgeslagen in de remarketinglijst voor de startpagina. Wanneer mensen uw startpagina bezoeken, wordt hun cookie-ID toegevoegd aan de lijst voor remarketing. Vervolgens kunt u een AdWords-campagne ontwikkelen die advertenties alleen target op mensen die op internet surfen en die op deze lijst staan. Uw boodschappen voor remarketing worden niet weergegeven aan mensen die niet op uw remarketinglijst voor de startpagina staan.

De remarketingtag kan op elke pagina van uw website worden ingesloten, dus niet alleen op de startpagina. Zo kunt u gedetailleerdere doelgroepen ontwikkelen. Voor elke remarketinglijst die u wilt maken, moet u een andere tag insluiten. Als u een lijst wilt maken met bezoekers van de startpagina en een lijst met bezoekers die een conversie hebben voltooid, moet u twee aparte tags toevoegen, één voor de startpagina en één voor de conversiepagina. Dit geeft je vervolgens de mogelijkheid om deze twee groepen met verschillende advertenties te targeten.

Er bestaat een evenwicht tussen het maken van zeer gedetailleerde en algemene lijsten voor remarketing. Hoewel u via gedetailleerde lijsten uw boodschap beter kunt targeten, bereikt u meer mensen met algemenere lijsten.


Neem contact op met  Zen Interactive. Voor meer informatie over Zoekmachine adverteren.

RSS 2.0 feed. Reply to post, or trackback.

Leave a Reply